Tips voor een optimale cultuurbeleving voor blinde en slechtziende mensen
Symfoon formuleerde enkele tips bij de sectorgids rond Covid-19 maatregelen voor de professionele kunsten om cultuurbeleving ook nu toegankelijk te maken voor blinde en slechtzienden.
COMMUNICATIE
Vooraf
- Maak een rubriek ‘toegankelijkheid’ in je digitale communicatie naar de bezoekers, daarin vermeld je onder andere:
- Een duidelijk omschreven circulatieplan met oriëntatiepunten (niet enkel een plattegrond) en belangrijke locaties (bv. toiletten, balie, nooduitgang, …)
- Kondig de aanwezigheid aan van een steward, indien je er één voorziet.
- Gebruik in deze communicatie geen afbeeldingen of filmpjes zonder duidelijke beschrijving of audiodescriptie
- Geef de locaties aan waar ontsmetting van de handen dient te gebeuren (bv. bij het binnenkomen, verlaten van de zaal, …)
- Voorzie naast de digitale informatie ook de mogelijkheid om telefonisch informatie op te vragen en/of te reserveren.
Ter plaatse
- Hang je affiches en posters op, maak ze dan leesbaar voor slechtzienden. Zorg voor een goed contrastgebruik, grote letters (lettergrootte van 3cm bij een leesafstand van 1m) en schreefloos type (bv. Arial).
- Weet dat blinde en slechtziende bezoekers de visuele wegbewijzering niet kunnen waarnemen. Een steward kan hen hierbij begeleiden.
- Geef instructies zoals ‘ontsmet hier je handen’ niet enkel visueel maar ook op een auditieve manier.
LOCATIE
Onthaal
- Stel een verantwoordelijke (steward) aan die kan anticiperen als er iets dreigt mis te lopen bij het volgen van de veiligheidsrichtlijnen. Blinde en slechtziende bezoekers schatten moeilijk anderhalve meter in.
- Weet dat blinden en slechtzienden de wachtrij niet kunnen zien. Verwittig hen waar de wachtrij begint en hoeveel mensen er voor hen staan.
Tijdelijke aanpassingen
- Geef de voorkeur aan hekkens voor de afbakening van de route naar de inkom. Linten op struikelhoogte vormen een gevaar voor valpartijen en linten op heuphoogte worden niet waargenomen met een witte stok.
- Gebruik je bewegwijzering aan de hand van vloerstickers, pijlen, tape,… Voorzie ze in reliëf en in contrasterende kleur met de vloer.
- Gebruik je plexiglas, plaats contrasterende stickers op ooghoogte zodat slechtziende mensen het opmerken.
- Als blinde en slechtziende bezoekers betalen met bancontact, geef aan waar het ontsmettingsmiddel staat, voor hen zijn wattenstaafjes immers geen alternatief. Ze kunnen enkel de toetsen bedienen door ze te voelen.
In de zaal
- Laat bezoekers met een visuele handicap als eerste de zaal betreden en laat hen als laatste weer buitengaan. Dit is veiliger voor iedereen.
- Communiceer duidelijk aan blind en slechtziende bezoekers waar ze moeten gaan zitten, de verbodsmarkeringen op de zitplaatsen zien ze niet.