DIGITALE TOEGANKELIJKHEID: ITSME, ALSO FOR ME

Share

02 juni 2021

Het laatste jaar is het aantal nieuwe toepassingen voor Itsme sterk gestegen. Maar wat betekent deze evolutie voor blinde gebruikers? Uit recente tests blijkt dat: - de installatie volstrekt onmogelijk is door een blinde gebruiker.

Het aantal toepassingen van de online identificatieapp Itsme neemt snel toe.

Itsme was aanvankelijk vooral bedoeld  als  vervanger van het klassieke ‘bakje’ dat  je moest gebruiken om online te bankieren.

Algauw  volgden ook overheidswebsites, zoals Tax-on-Web en MyPension.be. Ze willen hiermee komaf maken met omslachtige inlogmethoden, zoals een speciale elektronische ‘token’ of het laten uitlezen van de elektronische identiteitskaart door een e-ID-lezer. Vooral bij dat laatste stootten gebruikers op veelvuldig gebruiksongemak: incompatibele Java-versies, incompatibele webbrowsers of incompatibele besturingssystemen…

Het laatste jaar is het aantal nieuwe toepassingen voor Itsme sterk gestegen. Maar wat betekent deze evolutie voor blinde gebruikers? Uit recente tests blijkt dat:
- de installatie volstrekt onmogelijk is door een blinde gebruiker,
- na hulp bij installatie, bevestiging voor toegang onmogelijk is omdat gebruik gemaakt wordt van visuele iconen en dat de pincode niet met voiceover kan worden ingegeven.

Symfoon (Zicht op cultuur) drong gedurende de laatste twee jaar herhaaldelijk aan om dit in orde te maken, maar de blinde gebruiker blijft in de kou staan.

Wat ons bovendien verbaast, is dat de overheid hierin geen actie onderneemt. Op 23 september 2019 is nochtans de nieuwe Europese regelgeving die verplicht overheidswebsites toegankelijk te maken (nieuwe en aangepaste webpagina's nu en alle andere webpagina's een jaar later), van kracht gegaan.

Het gebruik van tokens werd recent op de inlogpagina's van de overheidssites verwijderd  ten gunste van Itsme. Er bestaat dus geen toegankelijke inlogmogelijkheid meer voor gebruikers met een visuele handicap: de e-id installatieprogramma's zijn ontoegankelijk en er zijn gebruiksproblemen met Itsme.
Symfoon (zicht op Cultuur) meent dat deze toestand strijdig is met de Europese regelgeving die tenslotte werd omgezet naar federale en Vlaamse wetten.

We spreken de overheden hierop aan en blijven aandringen bij Itsme om ook blinde gebruikers de mogelijkheid van hun diensten te bieden.

Eens toegankelijk kan Itsme voor ons zeker een bijzonder handig toegangsmiddel zijn.