Inter lanceert Iedereen Overal, een online toegankelijkheidsgids voor restaurants en cafés
Iedereen heeft recht om te genieten van een lekker hapje of drankje. Ook mensen met een handicap, oudere mensen of ouders met kleine kinderen in een kinderwagen. In een toegankelijke zaak kan iedereen binnen en telt elke klant.
Op zondag 3 december 2023 lanceerden Vlaams minister Gwendolyn Rutten, CEO van Horeca Vlaanderen Matthias De Caluwe en algemeen directeur van Inter Wendy Metten iedereen.overal.info. Op deze website kunnen uitbaters toegankelijkheidsinformatie delen over hun zaak. Iedereen kan dat trouwens. Klanten met of zonder beperking kunnen hun ervaring delen over hun bezoek aan een restaurant of café. Zo weet iedereen wat te verwachten.
Symfoon was ook uitgenodigd op de voorbereidende gesprekken in september. Collega Léticia en bestuurslid Manuel droegen hun steentje bij en vroegen onder meer aandacht voor de leesbaarheid van menukaarten en de toegankelijkheid van betaalterminals.
Onlangs publiceerde Symfoon een update van de Eye Key Lekker Inclusief, voor een toegankelijke horeca-ervaring. Die bestond al even, maar zit nu in een gloednieuw jasje. Benieuwd? Download de digitale Eye Key hier. Wil je graag een fysiek exemplaar doorbladeren? Stuur dan een mailtje naar hanne@symfoon.be en we doen ze voor je op de post!
Ook de nieuwsploeg van VRT was bij de lancering: https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/03/toegankelijkheid-diest/
"Is de deur breed genoeg voor mijn rolstoel?": Café in Diest krijgt eerste gouden medaille voor toegankelijkheid
't Kroonrad in Diest heeft een gouden medaille voor toegankelijkheid gekregen. De prijs toont dat het café rekening houdt met mensen die slecht te been zijn of een beperking hebben. Een deur die breed genoeg is voor rolstoelgebruikers is een minimumvereiste. De uitreiking ging gepaard met de lancering van een nieuwe website die aangeeft welke horecazaken in Vlaanderen toegankelijk zijn.
"Is de deur van het restaurant breed genoeg voor mijn rolstoel?", "Heeft het café waar mijn vrienden hebben afgesproken een toegankelijk toilet?": het zijn maar enkele vragen waar mensen met een beperking of ouderen die slecht te been zijn mee kunnen zitten bij een bezoek aan een horecazaak. Om het hen iets makkelijker te maken een geschikte plek te vinden, werd de nieuwe website iedereen.overal.info gelanceerd in Diest.
Aan de website is een systeem gekoppeld met medailles. Een zaak krijgt een gouden, zilveren of bronzen medaille, afhankelijk van hoe toegankelijk ze is voor mensen met een beperking. Café 't Kroonrad in Diest mocht vandaag de eerste medaille in ontvangst nemen in aanwezigheid van Vlaams minister Gwendolyn Rutten (Open Vld) en CEO van Horeca Vlaanderen, Matthias De Caluwe.
Brede deur, duidelijk menu, toegankelijk toilet
"Klanten en uitbaters kunnen op de website informatie delen over welke zaken toegankelijk zijn en welke niet", zegt Wendy Metten van Inter.Vlaanderen, het bedrijf dat de website uitrolde. Over welke elementen het dan gaat? "De toegang tot het gebouw, de indeling van de ruimte waar er gegeten of gedronken wordt en het toilet zijn de drie belangrijkste criteria."
"Ook parking is belangrijk, maar omdat een uitbater die zelf niet in de hand heeft, wordt die niet opgenomen in een puntensysteem. Daarnaast wordt er gelet op een menukaart die goed leesbaar is voor mensen met een visuele beperking. Er kan ook aangegeven worden of er rekening wordt gehouden met allergieën."
Oude gebouwen met smalle gangen
't Kroonrad is een nieuwbouw. Tijdens de bouw werd veel rekening gehouden met de toegankelijkheid. "Als je een nieuwbouw plaatst, dan kan je er natuurlijk makkelijker aandacht aan schenken dan wanneer je een oude zaak hebt", geeft schepen voor Toegankelijkheid in Diest Maurits Vande Reyde (Open Vld) toe.
"In Diest zijn er veel historische gebouwen met smalle gangen en trappen. Je kan er natuurlijk niet alles meteen oplossen, maar we vragen dat wanneer je bouwt of verbouwt, er rekening mee te houden. Toegankelijkheid hoeft vaak niet veel te kosten."
"Ik ben er zeker van dat de website kan helpen", zegt de schepen nog. "Horecazaken zullen meer aandacht schenken aan toegankelijkheid, omdat ze weten dat ze anders een belangrijk publiek verliezen. Mensen zullen de website nakijken en kiezen voor een zaak die makkelijk toegankelijk is."
"Veel bestaande zaken zijn nog niet aangepast, en dat begrijp ik ook", zegt ook minister Rutten. "Maar hou rekening met kleine dingen. Drempels, een toegankelijk toilet... Het lijkt voor ons allemaal evident, maar voor mensen in een rolstoel is dat niet altijd het geval. We vragen op deze manier gewoon: "Denk eraan! Hou je ogen en oren open voor wat er anders kan"."