PERSBERICHT: It's nog steeds not for me
Op 2 juni 2022 werd itsme, de app waarmee u uw identiteit kunt aantonen en transacties kunt bevestigen op uw smartphone, 5 jaar. Groot feest, want de app telt vandaag de dag zo’n 6,5 miljoen unieke gebruikers of met andere woorden: 80% van de bevolking boven de 18 jaar maakt gebruik van de app. Het vijfjarig bestaan wordt gevierd met trotse uitspraken van Michael Anseeuw, voorzitter van de raad van bestuur van itsme, en een campagne waarbij grootbanken en telecomoperatoren samen met itsme de handen in elkaar slaan. Mooie woorden en leuke initiatieven, alleen jammer dat al vijf jaar lang niets gedaan wordt aan de toegankelijkheid van de app.
Niet iedereen feest mee Sinds 2018 is itsme een door de Belgische overheid erkende app die ervoor moet zorgen dat we op een veilige, makkelijke en betrouwbare manier onze identiteit kunnen aantonen en transacties bevestigen. Heel wat overheidsdiensten zoals Taks-On-Web, MyHealth, MyPension en Student @ Work werken met de app die, spijtig genoeg, ontoegankelijk is. Het blijft voor blinde en slechtziende personen onmogelijk om zich zelfstandig te registreren, maar ook om met toegankelijkheidssoftware, zoals voice-over op iPhone, de pincode in de itsme-app in te geven. Tenzij je smartphone beschikt over een vingerafdrukscanner. Symfoon vindt het dan ook zeer jammer dat dit moment niet gebruikt wordt om de app volledig toegankelijk te maken voor iedereen. De overheid heeft hierin een voorbeeldfunctie en we hoeven u niet te vertellen dat de Europese richtlijnen inzake toegankelijkheid van overheidswebsites en mobile applicaties bepaalt dat de websites en apps van overheidsinstanties toegankelijk moeten zijn voor alle personen in de samenleving.
Het gaat over veel meer Al vijf jaar worden er klachten en aanmaningen ingediend om itsme ook voor blinde en slechtziende personen toegankelijk te maken. Wij, Symfoon, blijven pleiten voor aanpassingen aan de app die ervoor zorgen dat het product toegankelijk wordt, zodat de hele bevolking gebruik kan maken van de digitale overheidsdiensten en andere instanties die werken met de app. Het gaat hier over meer dan niet zelfstandig gebruik kunnen maken van de app, maar ook een stuk van je autonomie moeten afgeven wat effect heeft op je eigenwaarden.