Wat is NFC?
Symfoon heeft het laatste jaar hard ingezet op NFC, een technologie die iedereen al jarenlang gebruikt in bijvoorbeeld draadloze betalingen. Aangezien de technologie grote mogelijkheden biedt op gebied van toegankelijkheid, zetten we hieronder kort uiteen wat NFC precies inhoudt en wat de voordelen ervan zijn.

Near Field Communication, of kortweg NFC, is een draadloze verbinding waarmee je laagdrempelig, eenvoudig én veilig via een chip informatie uitwisselt. NFC is ingebouwd in bijna alle smartphones en men moet niets installeren. De chip kan heel makkelijk, zicht- en voelbaar of niet, in allerhande materialen verwerkt worden.
Het systeem kan een zeer toegankelijke aanvulling zijn op andere communicatiemiddelen en kost helemaal niet veel. Iedereen, beperking of niet, kan NFC gebruiken. Daarom is het zeer geschikt om inclusie te bevorderen van allerlei doelgroepen in de maatschappij.
Voordelen:
- Je hoeft geen camera meer te gebruiken.
- Je hoeft geen speciale app te installeren.
- Je hoeft niet te ‘mikken’ of ‘gokken’ om de code te herkennen, zoals bij QR.
- Als de NFC in een sticker zit, kunnen blinden en slechtzienden voelen waar ze hun gsm moeten houden.
- De chip geeft onmiddellijk toegang tot bijvoorbeeld een website, uitleg van een schilderij of een menukaart in een horecazaak.
Waarvoor gebruikt Symfoon NFC?
Als Symfoon met vrijwilligers naar het theater gaat om het stuk te screenen op toegankelijkheid, wordt de audiodescriptie vaak aangeboden via een app. Voor een voorstelling afgelopen zomer ontwikkelde Symfoon een pancarte met braille, QR en NFC die de gebruikers meteen doorstuurde naar de juiste app, waardoor de audiodescriptie makkelijker te vinden was. Meer over weten? Klik dan hier.
Per Eye Key lieten we bovendien een onderlegger ontwikkelen met braille en op de achterkant een voelbare QR- en NFC-sticker. Die sturen de gebruiker rechtstreeks door naar de webpagina van de Eye Key, met het animatiefilmpje, de podcast en de brochure.
Voor onze campagne 'Annoying Eyes' lieten we gigantische oogbollen langs allerlei Vlaamse musea reizen. Dat deden we niet zonder duiding: naast de installatie stond telkens een infobord, inclusief QR-code en NFC-sticker. Zo bereikten we ook museumbezoekers die in hun dagelijkse leven niet per se bezig zijn met toegankelijkheid.